Απ’ το βιβλίο του Τρίσταν “Σχολή Μαγείας“.
Η τέχνη της μαγείας χωρίζεται σε κατηγορίες. Σημαντικοί εκπρόσωποι του χώρου έχουν προσπαθήσει να ταξινομήσουν αυτές τις κατηγορίες, χωρίς όμως -τελικά- να καταφέρουν να καθιερώσουν ένα ευρύτερα αποδεκτό μοντέλο. Αυτό είναι απόλυτα λογικό, αφού αναφερόμαστε σε είδη που εμπεριέχουν σχετικά και αλληλένδετα -μεταξύ τους- στοιχεία.
Αντλώντας, λοιπόν, έμπνευση απ’ τις προηγούμενες προσπάθειες, θα σας παρουσιάσω τη δική μου ταξινόμηση. Βασικά κριτήρια αυτής της κατηγοριοποίησης αποτελούν: Ο χώρος, το μέγεθος, το αντικείμενο, η τεχνική και το θεατρικό ύφος ή το στυλ παρουσίασης. Αρχικά, θα μπορούσαμε να χωρίσουμε την τέχνη της μαγείας σε δύο μεγάλες κατηγορίες, με τις απαραίτητες υποκατηγορίες και τα είδη τους.
Η Πρώτη Κατηγορία διαμορφώνεται με βάση «εξωτερικά» κριτήρια, όπως οι συνθήκες και το μέγεθος του χώρου, των αντικειμένων, αλλά και του ακροατηρίου που πραγματοποιείται η παρουσίαση:
1. Stage Magic (Μαγεία Σκηνής)
Παρουσιάσεις που εκτελούνται σε σκηνή για μεγάλο αριθμό θεατών. Θέατρα, συναυλιακοί χώροι, αμφιθέατρα σχολείων κλπ.
2. Parlour Magic (Μαγεία Δωματίου)
Παραστάσεις που πραγματοποιούνται σε σκηνή ή σε κάποιο σταθερό μέρος (Νοητή Σκηνή), σε χώρους και ακροατήρια μεσαίου μεγέθους. Σαλόνια, μπαρ, μικρές αίθουσες κλπ.
3. Close-up Magic (Μαγεία εξ Επαφής)
Τεχνάσματα που γίνονται σε κοντινή απόσταση, για περιορισμένο αριθμό θεατών ή ακόμη και για ένα άτομο (One on One). Εστιατόρια, καφετέριες, νυχτερινά κέντρα κλπ.
4. Micro Magic (Μικρομαγεία)
Μαγικά που εκτελούνται σε Close-up συνθήκες, χρησιμοποιώντας, όμως, -ιδιαίτερα- μικροσκοπικά αντικείμενα. Μικρά κέρματα, κουμπιά, συνδετήρες κλπ.
5. Street Magic (Μαγεία Δρόμου)
Παρουσιάσεις που πραγματοποιούνται αποκλειστικά στον δρόμο.
Η Δεύτερη Κατηγορία διαμορφώνεται με βάση «εσωτερικά» κριτήρια, όπως το θεατρικό ύφος και η τεχνική της παρουσίασης:
1. Mentalism (Νοητική Μαγεία)
Παρουσιάσεις με θεματολογία το μεταφυσικό, την ψυχολογία και το ανθρώπινο μυαλό. Προβλέψεις, υποβολή, διάβασμα σκέψης κλπ.
2. Manipulation (Χειραγώγηση Αντικειμένων)
Οφθαλμαπάτες, που επιτυγχάνονται με βασικό άξονα τη δεξιοτεχνία και έχουν ως κύριο χαρακτηριστικό τη συνεχή ροή από αλλεπάλληλα εφέ και όχι ένα μεμονωμένο τρικ. Εμφάνιση – εξαφάνιση τραπουλόχαρτων, κερμάτων κλπ.
3. Escapology (Αποδράσεις)
Δοκιμασίες, στις οποίες ο μάγος πρέπει να διαφύγει από μία παγιδευμένη κατάσταση, συνήθως σε συγκεκριμένο χρονικό όριο. Απόδραση μέσα από ενυδρείο, από ζουρλομανδύα κλπ.
4. Grand Illusions (Μεγάλες Οφθαλμαπάτες)
Μαγικές οφθαλμαπάτες που πραγματοποιούνται μέσω μεγάλων κατασκευών, οι οποίες και αποτελούν -συνήθως- το σκηνικό της παρουσίασης. Εμφάνιση – εξαφάνιση ανθρώπου, κόψιμο γυναίκας κλπ.
Υπάρχουν, επίσης, κατηγορίες που αναφέρονται συγκεκριμένα στο αντικείμενο χρήσης: Card Magic (Μαγικά με Τράπουλα), Coin Magic (Κέρματα), Rope Magic (Σχοινιά) κλπ. Άλλες φορές, αναφέρονται στο ύφος: Comedy Magic (Κωμική Μαγεία), Spooky Magic (Μαγεία Τρόμου) κλπ. Συχνά, συναντάμε ακόμη και μαγικά τρικ που κατηγοριοποιούνται -θεματικά- κατά εποχές, όπως Halloween Magic (Μαγικά για Χάλογουιν), Christmas Magic (Μαγικά Χριστουγέννων), ανάλογα με την ταυτότητα του ακροατηρίου, όπως Kid’s Magic (Μαγικά για Παιδιά), Church Magic (Μαγικά Εκκλησίας) ή ακόμη και με το μέσο προβολής που χρησιμοποιείται, όπως Virtual ή Online Magic (Ψηφιακή ή Διαδικτυακή Μαγεία) κλπ.
Κάθε κατηγορία υποδιαιρείται σε είδη. Για παράδειγμα -στην πρώτη κατηγορία- το Close-up, χωρίζεται σε τρόπους παρουσίασης, όπως το Stand-up (όρθιος σε σταθερό σημείο, απευθυνόμενος σε μικρό ή μεσαίο ακροατήριο), το Table Hopping (πλησιάζοντας παρέες καθήμενων θεατών, από τραπέζι σε τραπέζι), το Strolling (πλησιάζοντας ομάδες όρθιων θεατών) κλπ. Η ίδια λογική ισχύει και για τη δεύτερη κατηγορία. Δηλαδή, το Card Magic υποδιαιρείται σε είδη, όπως το Gambling (τεχνικές εξαπάτησης σε παιχνίδια με χαρτιά.), το Cardistry ή XCM (ζογκλερικές επιδείξεις με τράπουλα) κλπ.
Ο κατάλογος κατηγοριών και ειδών, θα μπορούσε να συνεχιστεί και ν’ αναλυθεί επ’ αόριστον, όμως κάτι τέτοιο δεν αποτελεί σκοπό, ούτε και αντικείμενο αυτού του βιβλίου. Άλλωστε, στις μέρες μας συναντάμε μία συνεχή μίξη κατηγοριών και ειδών, με αποτέλεσμα να βλέπουμε υβριδικούς συνδυασμούς, όπως: Close-up σε Stage Magic, Grand Illusions σε Street Magic κ.α. Συνεπώς, η κατηγοριοποίηση μπορεί να εξαρτηθεί, όχι απαραίτητα απ’ τους μηχανισμούς υλοποίησης ενός μαγικού εφέ, αλλά κι απ’ το γενικότερο πλαίσιο και τον προσανατολισμό του ύφους της παρουσίασης.